روانشناسی زبان
زینب سازگار؛ حمید اشرف؛ خلیل مطلب زاده
چکیده
بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ...
بیشتر
بیشتر آنچه مربیان به آن توجه می کنند، برنامه درسی آشکار است. با این حال، برنامه درسی پنهانی وجود دارد که به طور بسیار عمیق بر آموزش تأثیر می گذارد. با توجه به این، مطالعه حاضر به بررسی احتمال وجود هرگونه ارتباط معنی داری بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی ، نگرش زبان آموزان آن ها نسبت به هویت ملی و خودکارآمدی شان پرداخته است. با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری حداقل مربعات جزئی(PLS-SEM) ، مدلی به منظور بررسی دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان زبان انگلیسی که به هویت ملی دانش آموزان و خودکارآمدی شان کمک می کند، پیشنهاد شد و مورد آزمون قرار گرفت. در مجموع 164 معلم آموزش زبان انگلیسی، پرسشنامه برنامه درسی پنهان را تکمیل کردند. علاوه بر این، از حدود 80 درصد از زبان آموزان آن ها (987) خواسته شد تا پرسشنامه های هویت ملی و خودکارآمدی را تکمیل کنند. بر اساس این مدل، تمام همبستگی های بین متغیرهای نهفته و شاخص هایشان در مدل بیرونی شان به جز سه متغیر نهفته شامل روابط بین دیدگاه معلمان زبان انگلیسی در مورد مؤلفه های برنامه درسی پنهان و خودکارآمدی زبان آموزانشان معنادار هستند. علاوه بر این، نتایج نشان داد که تمام روابط بین متغیرهای نهفته دارای تأثیر مستقیم است، در حالی که رابطه بین هویت ملی زبان آموزان و خودکارآمدی آن ها به طور غیرمستقیم اثر منفی داشته است.